Zawieszenie hydropneumatyczne Citroena

Pomimo obiegowej opinii zawieszenie hydropneumatyczne w Citroenach jest wyjątkowo mało awaryjne, a obsługa bardzo prosta. Komfort jazdy zaś nieporównywalny z żadną inną marką. Awarie zawieszenia hydropneumatycznego wynikają zwykle z zaniedbania przeglądów i konserwacji. Citroen cały czas rozwija i ulepsza swoją konstrukcję. Jednym z ważniejszych powodów są normy bezpieczeństwa, które wymuszają na producentach nowoczesnych zawieszeń budowę rozwiązań, gwarantujących odpowiednio stabilne zachowanie nadwozia podczas jazdy. Dlatego powstają coraz to nowsze i bardziej zaawansowane technologicznie wersje zawieszeń hydroaktywnych. Poniżej przedstawiamy objawy i przyczyny, oraz sposoby domowego radzenia sobie z kłopotami, które czasami może sprawiać zawieszenie.


Opis dotyczy zawieszeń w wersjach do Hydractiv II.

Twarde zawieszenie

Jeżeli miałeś wcześniej Citroena CX albo DS, możesz być rozczarowany. Citroen - aby zaoszczędzić miejsce w komorze silnika, ale także aby obniżyć koszty (wspólne części z Peugeot) zmienił konstrukcję przedniego zawieszenia w Citroenie BX. Wykorzystano tu znaną konstrukcję Mc' Phersona (cylindry i koła są przyczepione w tym samym punkcie). Późniejsze modele (XM, Xantia) używają bardziej skomplikowanego, komputerowo sterowanego zawieszenia. BX jest niestety gorszy jeżeli chodzi o komfort jazdy od tych aut. Nie znaczy to wcale, że jest zły. W porównaniu do aut z klasycznym zawieszeniem BX wydaje się być o niebo lepszy. Jeżeli nie jesteś usatysfakcjonowany z komfortu jazdy oznacza to, że coś jest nie tak z zawieszeniem hydropneumatycznym. Najpierw sprawdź w jakim stanie są kule (robi się to w warsztacie choć można samemu - opisane dalej), sprawdź poziom płynu LHM i jego stan. Ostry zielony kolor LHM' u oznacza że jest on jeszcze dobry, jeżeli LHM jest lekko żółtawy należy bezzwłocznie go wymienić. Sprawdź stan filtru LHM' u (znajduje się on w zielonym pojemniku w prawej części komory silnika). Jeżeli filtr jest brudny należy koniecznie przeczyścić układ specjalnym płynem, dostępnym w warsztacie.
Jeżeli to konieczne, to sprawdź ustawienia korektorów wysokości, zbieżność kół i ciśnienie w oponach. Zbyt wysokie ciśnienie spowoduje, że jazda będzie nieprzyjemna (zbyt niskie powoduje zwiększone zużycie paliwa!).
Bardzo ważnym i często niedocenianym elementem wpływającym na komfort jazdy jest dobór opon. Są ogromne różnice między nimi, a Citroen najlepiej jeździ na oponach marki Michelin. Nie dlatego, że francuskie opony najlepsze są do francuskich samochodów, ale dlatego, że te opony są po prostu bardziej "miękkie". Więc jeżeli po zmianie opon twój BX się źle zachowuje znaczy to, że są one nieodpowiednie do tego auta. Kolejnym czynnikiem wpływającym na komfort jazdy jest często niedoceniane... mocowanie siedzenia. W starych samochodach mocowanie foteli kierowcy może być już zużyte. Niestety jedyną radą jest poszukiwanie foteli we w miarę dobrym stanie.

Sprawdzanie zawieszenia

Uruchom silnik, ustaw zawieszenie w normalnej pozycji. Poczekaj aż wysokość się ustabilizuje. Naciśnij miękko ale mocno na przedni zderzak. Przód auta powinien opaść o około 10-12 centymetrów. Pomimo, że ty dalej naciskasz po chwili auto powinno wrócić do normalnej pozycji. Teraz nagle puść zderzak a auto po kilku sekundach powinno opaść. Czynność powtórz z tyłem auta. Jeżeli tak nie jest musisz sprawdzić korektor prześwitu i jego system sterujący ( można to sprawdzić jedynie w warsztacie).
Jeżeli, zawieszenie jest sztywne, a po naciśnięciu na zderzak, przód/tył auta nie opuszcza się wcale albo o kilka centymetrów musisz sprawdzić kule. Możesz to zrobić w warsztacie, jest to niedroga operacja, dużo tańsza niż wymiana kul. Sztywność przedniego zawieszenia (objawia się charakterystycznymi skokami w trakcie podnoszenia) może być sygnałem zużycia przednich siłowników. Smarowanie ich niewielką ilością LHM' u powinno pomóc, przygotuj się jednak na to, że nie rozwiąże to całego problemu, ale zredukuje objawy. Możliwe że będziesz musiał powtarzać tą czynność regularnie. Niestety w końcu i tak trzeba będzie wymienić zużytą część.

Szybkie opadanie tyłu auta

LHM powraca do zbiorniczka poprzez zawór dystrybutora hamulców. Jeżeli ten zawór nie potrafi zatrzymać LHM' u (ze względu na duże ciśnienie w tylnym zawieszeniu) to tył auta będzie szybko opadać. Nie jest to powód do obaw, nie trzeba tego odrazu naprawiać, zwłaszcza, że naprawa bywa kosztowna. Jest jeszcze kilka innych przyczyn (rzadko spotykanych) opadania tylnego zawieszenia: słabe ciśnienie w tylnych kulach, stary LHM lub wysoka temperatura otoczenia.

Częsta praca pompy

Głównym zadaniem akumulatora ciśnienia jest zapewnienie stałego ciśnienia w układzie hydraulicznym. LHM jest pompowany ze zbiornika przez pompę, do akumulatora. Akumulator utrzymuje ciśnienie w układzie, czasami, gdy używasz hamulców lub masz wspomaganie kierownicy, nieco ciśnienia jest przez niego wypuszczane w układ, co kompensuje pompa. Całość jest sterowana przez regulator ciśnienia połączony z zaworem. Jeżeli akumulator ciśnienia jest stary i zużyty to pompa zaczyna często pracować. Aby sprawdzić stan akumulatora ciśnienia należy zrobić następujący test: Uruchom samochód, podnieś go do normalnej pozycji. Następnie (przy włączonym silniku) opuść auto. Wyłącz silnik i przesuń dźwignię wysokości do najwyższej (serwisowej) pozycji. Auto powinno się powoli trochę podnieść - pomimo wyłączonego silnika. Jeżeli tak nie jest to akumulator ciśnienia jest zużyty i trzeba go wymienić.

Uwaga: nie powtarzaj zbyt często tego testu, ponieważ wpływa on w pewnym stopniu na zużycie akumulatora ciśnienia.

Inną przyczyną częstej pracy pompy może być nieprawidłowe ustawienie ciśnienia otwierającego zawór i zamykającego go. Trzeba to sprawdzić w warsztacie. Jeżeli widać pod autem wyciek (LHM jest jadowicie zielony i doskonale odróżnia się od oleju silnikowego!), to znaczy, że układ jest nieszczelny, i konieczna jest naprawa. Inna przyczyna częstej pracy pompy to nieszczelności w układzie, które nie ujawniają się wyciekiem (LHM wraca przewodami powrotnymi do zbiorniczka). Jednak najczęstszą przyczyną jest zużycie akumulatora ciśnienia.

.: Silnik :.
.: Hydraulika :.
.: Jak kupować :.
 
  ______________________________
(c) 2005 -2015 Piotr Jeździkowski